Tusen takk til dere som tar dere tid til å legge igjen en liten hilsen.
I dag har venner vært innom, og siden bloggen ble opprettet i februar 2009, har hele besøkt bloggen min.

Velkommen tilbake til mitt kreative hjørne!


29. august 2009

Fletteloff med valmuefrø


7 dl lunkent vann
25 gram gjær
2 ts salt
2 ss olje
1,2 liter hvetemel

1 egg til pensling
valmuefrø til pynt






Gjæren blandes ut i vannet, det andre haes i og kjøkkenmaskinen settes igang, og får jobbe i noen minutter.
Deigen settes så til heving i ca 1 time.
Jeg liker best å bake ut i olje, soya eller oliven. Deigen deles i 6 like deler, og bakes ut til lange pølser. Så fletter jeg tre og tre emner, og får to flotte loffer.
Legges på bakeplaten med et klede over i ca 30 minutter for etterheving.

Pensle med egg og strø på valmuefrø.

Stekes nederst i ovnen i 30 minutter på 210 grader.

Og her ser du resultatet; - i kveld blir det reker og loff, med god drikke til.

4 kommentarer:

  1. Ingenting er som reker, hvitvin og hjemmelaget fletteloff!

    SvarSlett
  2. nei, sant det. bare å ta seg en tur ut hit en kveld.... har ekstra seng og vi om du vil smake på vinen

    SvarSlett
  3. Hei.. Har laget flettaloff her.. Mine blir alltid så mørke på toppen.. Hvordan får du de så lyse og fine??? (jeg steker de på nederste rille, 200grader).
    God Jul!!!

    SvarSlett
  4. Hei anonym. Jeg bruker ikke varmluft når jeg baker bare 2 loffer, men baker jeg 4 må jeg det. Da skrur jeg ned temperaturen til ca 180 grader. Jeg har stor ovn, så 4 loff eller 8 brød er ikke noe problem.
    GOD JUL, til deg også!

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails