Tusen takk til dere som tar dere tid til å legge igjen en liten hilsen.
I dag har venner vært innom, og siden bloggen ble opprettet i februar 2009, har hele besøkt bloggen min.

Velkommen tilbake til mitt kreative hjørne!


13. september 2009

BESTEMOR-RUTER

Mange har spurt om jeg kan lære dem å hekle bestemor-ruter, det kan jeg jo, men nå legger jeg ut oppskriften her, så kan dere prøve litt selv. MEN ikke vær redd for å spørre, jeg skal prøve å veilede så godt jeg kan.
.
Her har jeg brukt ullgarn kjøpt på Rema, og heklekrok nr 3.
Hekle 6 lm og sett dem til en ring med 1 kjm i første lm

1.OMG: 3 lm, 2 staver om ringen, 3 lm, * 3 st om ringen, 3 lm *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger og avslutt med 1 kjm i 3.lm fra beg av omg



2.OMG: 3 lm, 2 st om første lm-bue, 3 lm, 3 st om samme lm-bue, * 2 lm, 3 st om neste lm-bue, 3 lm, 3 st om samme lm-bue *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger og avslutt med 2 lm og 1 kjm i 3.lm fra beg av omg.




3.OMG: 3 lm, 2 st om første lm-bue, 2 lm, * 3 st om neste lm-bue, 3 lm, 3 st om samme lm-bue, 2 lm, 3 st om neste lm-bue, 2 lm *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger, 3 st om neste lm-bue, 3 lm, 3 st om samme lm-bue, 2 lm og avslutt med 1 kjm i 3.lm fra beg av omg
4.OMG: 3 lm, 2 st om første lm-bue, 2 lm, * 3 st om neste lm-bue, 3 lm, 3 st om samme lm-bue, 2 lm, 3 st om neste lm-bue, 2 lm, 3 st om neste lm-bue, 2 lm *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger, 3 st om neste lm-bue, 3 lm, 3 st om samme lm-bue, 2 lm, 3 st om neste lm-bue, 2 lm og avslutt med 1 kjm i 3.lm fra beg av omg.
5.OMG: Hekle på samme måte som før (dvs at det blir 1 st-gruppe mer mellom hvert hjørne for hver omg).
Dersom du vil ha den ytterste kanten tett, hekler du staver i staver, og 2 staver i lm buene. Hjørnene må allikevel ha 3 st + 3 lm + 3 st.


FERDIG LAPP!

Det er lurt å bare bytte farger på omgang 2, 3 og 4. Hvitt innerst og svart ytterst på alle lappene, gjør at det ser litt "ryddig" ut. 

Så kan du fortsette å hekle så mange lapper du bare vil, til skjerf eller teppe - eller noe annet fint.

3 kommentarer:

  1. Hehe. jeg skjønner ikke forkortingene en gang. Snakk om å ikke ha peiling. Men skal prøve!!

    SvarSlett
  2. Tror i først må lære me å hekle...

    SvarSlett
  3. Har kjøpt garn no, så da er det bare å lete etter heklekroken!!!

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails