Tusen takk til dere som tar dere tid til å legge igjen en liten hilsen.
I dag har venner vært innom, og siden bloggen ble opprettet i februar 2009, har hele besøkt bloggen min.

Velkommen tilbake til mitt kreative hjørne!


1. september 2009

HJEMMEBAKTE BRØD OG RUNDSTYKKER

Ingenting smaker bedre enn ferske hjemmebakte brød og rundstykker. Rundstykkene lager jeg så store at det er nok med ett slikt i matpakka til ungene. Og de elsker å få  "smørbrød" til skolemat.

Enkel oppskrift på 3 formbrød eller 32 store rundstykker:
14 dl lunka vann
1 pk gjær (2 pk til rundstykker)
1 ts salt
3 dl havregryn
1 pk grovbakstmel
1 dl olivenolje
hvetemel til passe deig

Kjør det i kjøkkenmaskinen noen minutter
Settes til heving i 45 minutter
Bakes ut til brød eller rundstykker. Rundstykkene trykkes litt flate.
Etterhev i 30 minutter.
Rundstykkene pensles med sammenpisket egg og strø over litt havregryn.
Stekes i ovnen på 200 grader. Brødene i 40 minutter og rundstykkene i 15-18 minutter.

3 kommentarer:

  1. Hjemmelaget er best, uansett... Ingenting er som nystekt brød/rundstykker med brunost :D

    SvarSlett
  2. Denne skal jeg "låne"". Fant deg hos min lille lykke...og nå skal jeg titte rundt hos deg!!
    anette:-)

    SvarSlett
  3. Idag skal jeg prøve meg på de nydelige rundstykkene dine. Håper de blir vellykket.. Takk for oppskriften. Jeg skal legge ut bilde av rundstykkene jeg baker på bloggen min litt seinere.. :)

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails