Tusen takk til dere som tar dere tid til å legge igjen en liten hilsen.
I dag har venner vært innom, og siden bloggen ble opprettet i februar 2009, har hele besøkt bloggen min.

Velkommen tilbake til mitt kreative hjørne!


20. oktober 2009

HVA ER BILLIGST; ROSA ELLER LYSEBLÅ?

I dag har Fru Likestilling tatt på seg litt samfunnsansvar og sendte en skarp mail til Elkjøp. Jeg kunne rett og slett ikke dy meg.
Joda, likestilingen er kommet langt den - med likelønn osv, men jeg har funnet ut at likelønn faktisk IKKE er rettferdig.
For ALT kvinner kjøper seg, koster mer enn det menn kjøper seg.
Jeg snakker ikke her om at vi kvinner handler mer, men at feks at klær til jenter/damer koster mer enn klær til gutter/menn.
For noen år siden skulle jeg ha meg et helt enkelt brunt skinnbelte, og gikk til H&M.
Hos Henne kostet beltene fra kr:149,- og oppover. 
Hos Mauritz hadde de også brune skinnbelter - her fra kr:98,- og oppover.
Jeg handla selvfølgelig på herreavdelingen, siden jeg brydde meg mer om pris - enn om det var beregnet på Henne eller Mauritz.
Denne gangen skulle jeg kjøpe cdspiller til en jente på 9 år.
Elkjøp på nett ble saumfart, og her dukket vidunderet opp
- i rosa og lyseblått.

Hva annet enn fargen tror du er forskjellig?
Joda, prisen!
299,- for den blåe og 495,-for den rosa.
Når du er jente og 9 år - da kjøper du ikke blå for den er billigst,
men den rosa fordi den er finest!
Og slikt må hun nok finne seg i resten av livet.
14 år: Bærbar pc, ja, i rosa? Okei, det blir 500 ekstra.....
18 år: Ny bil, ja, I ROSA???? Da blir det fargetillegg...
Vi kan kanskje håpe på at den rosa-dilla gir seg etterhvert, men hvorfor skal det være slik at vi damer må velge standard/ mannfolk farger for å få ting billigst?

6 kommentarer:

  1. Likestilligen er kommet langt, med likelønn???? Det stemmer ikke helt nei!! Du skulle sett, jeg fant et hefte med statistikker over lønninger i molde kommune. Omtrent i alle yrker innenfor kommunen tjener mennene mest, uten innenfor Administrasjon faktisk. Så det er ikke mye lik lønn for likt arbeid. Du kan jo bare se på meg og Gunnar. Like mye utdanning, men stor forskjell i lønn!! Så veien er nok lang enda til likelønn.hm, blei engasjert no. hehe

    SvarSlett
  2. Hehe, er nok ikke likelønn, nei ;) Hadde en mann hatt mitt ansvar, hadde han nok tjent i alle fall 100.000,- mer!

    Må si jeg reagerer på den utrolige prisforskjellen, bare pga en farge. Morsomt om du poster svaret ;) :)

    SvarSlett
  3. Hos Amentio fantes det faktisk en rosa minnepinne som var billigere enn den svarte..

    men nå er den bare en krone billigere..

    SvarSlett
  4. mente ikke å si at det allerede ER likelønn, selv om det er lovfestet. (Likestillingsloven §5)
    Og, ja jeg skal poste svaret om jeg får noen

    SvarSlett
  5. Belter er et unntak. Men om du skal ha klesplagg av lik kvalitet og design til herre og kvinne, så blir dameklærne betydelig billigere, kan faktisk gå så langt at jeg mener 1000 kr

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails