Tusen takk til dere som tar dere tid til å legge igjen en liten hilsen.
I dag har venner vært innom, og siden bloggen ble opprettet i februar 2009, har hele besøkt bloggen min.

Velkommen tilbake til mitt kreative hjørne!


3. august 2010

Deilige boller, et piano og et skjermbrett

Barna har fortsatt skoleferie - og de synes det er stas med litt ekstra til lunsj
I går lagde storesøster vafler - og i dag lagde mor boller mens hun "lyn-vaska" gulvene

Fant en super oppskrift som ble til 32 deilige boller.
200g smelta smør, 6dl melk, 100g gjær, 2dl sukker, litt salt, litt kardemomme og ca 2l mel

Deigen ble så medgjørlig, at jeg bare kunne "klemme ut" bollene
(tar deigen i hånda som en fille, og presser deigen opp og ut mellom tommelen og pekefingeren - om du skjønte det ...)
Det går litt fortere enn å trille dem - og de blir helt glatte og fine
Jeg lagde deigen, klemte ut boller og satte dem rett i ovnen på 50 grader i 15 min
- så stekte de på 225 grader i 15 minutter.
Ovnen steker litt ujevnt med to brett og varmluft, men når en haug med unger venter på boller - MÅ det gå fort
Så kosa vi oss med boller, ripssaft og årets rørte jordbærsyltetøy

Flytter stadig rundt på møblene i stuen
Endelig har pianoet fått sin rette plass - og jeg grubler fortsatt på om jeg skal orke å male det ....
Vi har varmepumpe, men fyrer allikevel endel med ved - så mellom ovnen og pianoet må jeg ha et skjermbrett

Fant et på loftet hos mor og far - som gjør nytten
Tror det skal få seg en omgang med malekosten etterhvert ...

Nå er det straks middagstid - og i dag er det "noe med kylling" som står på menyen.
Får se hva jeg kan trylle fram av tilbehør i dag .....

 
post signature

3 kommentarer:

  1. SV : Takk for tilbakemelding ;) Ja zoviraxen er lurt ha med seg,det er sikkert og visst.
    Uff,hørtes ille ut det utbruddet ditt :/ Mitt holder seg heldigvis på leppa..

    SvarSlett
  2. Takk for koselig kommentar. Dessverre er jeg usikker på hva den gule stauden heter, siden jeg har fått dem fra foreldrene mine.
    Men det er en voksevillig og tradisjonell staude.
    Kos deg videre i sommer!

    SvarSlett
  3. Hei :)
    jeg er ute på blogghopperunde i natt, og så at du hadde spurt Heidi etter gul staude. Så da hoppet jeg videre inn hit.
    Det er en fagerfredløs. Meget villig, så om du kjøper den så sett den helst i bedd for seg selv, ellers tar den fort over og fortrenger de andre staudene. Nydelig plante med flott farge :)

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails