Tusen takk til dere som tar dere tid til å legge igjen en liten hilsen.
I dag har venner vært innom, og siden bloggen ble opprettet i februar 2009, har hele besøkt bloggen min.

Velkommen tilbake til mitt kreative hjørne!


26. oktober 2010

Oppskrift på hekla engler

Endelig kan jeg laste opp så mange bilder jeg bare vil, inntil videre ....
SÅ - i dag - kommer oppskriften på hekla engler

Jeg kjøpte en hvit hekladuk til 10 kroner på en gjenbruksbutikk
Den var godt stivet, så jeg trengte ikke å stryke vliselin på baksiden

Selvfølgelig glemte jeg å ta bilde av duken før jeg begynte, men den såg omtrent slik ut, bare i hvit ...
(bildet er lånt fra garnstudio på nett - der finner du også oppskriften på denne duken)

 Duken klipte jeg i 4 like deler - og sydde delene sammen på symaskin - som kremmerhus

 Hodene ble heklet som pomponger
Jeg er elendig på hekleoppskrifter, så her går det meste etter hodet
Starta med 6 lm i en ring, så 12 fm i den ringen, 1 runde til med 18 fm, en med 24fm..
Slik økte jeg til passe str, da begynte "fellingen"
Når jeg hadde 2-3 runder igjen, fylte jeg hodet med vatt, før jeg hekla ferdig

 Vingene er også bare heklet på måfå
Starta med en ring med 6 lm - og ut i fra den hekla jeg 4 staver, med 2 lm mellom hver
På nesterunde (tilbake) økte jeg med en stav - dette gjentok jeg 4 ganger
Ytterst på vingen hekla jeg buer - 1 halvst, 1 st, 2 dbst, 1 st og 1 halvstav - 4 ganger
SÅ begynte jeg i lm ringen igjen og heklet den andre vingen ....
Til sist - heklet jeg en lang "løkke" til å henge opp engelen med
Vingene stivet jeg med vann og potetmel
Kokte opp litt vann med noen teskjeer potetmel i - dyppet vingene i dette - og støyk dem tørre

Så var det bare å sy på hode og vinger - og vips - så er engelen ferdig .....

Jeg må bare beklage min dårlige forklaring
Men hvis du kan hekle litt - så får du det nok til ....

Ha en fin tirsdag!

post signature

4 kommentarer:

  1. Kjempefin forklaring og nydelige engler! Tusen takk for oppskriften og tipset om å stive med vann og potetmel. Det har jeg ikke tenkt på at går an - har alltid brukt sukkerlake:-)

    Klem

    SvarSlett
  2. Så flotte. Kanskje jeg må forsøke meg på noen slike en gang.
    Klæmmer Susanne

    SvarSlett
  3. kjempefine engler!!
    SV: Ja, jeg tror kanskje det var eikefiner... Jeg var visst heldig med at det var så fin treplate under...

    SvarSlett
  4. haha, ser ut som hekla bh-er de englevingene. Ellers kjempe fine, skal se om jeg klarer jeg å.

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails