Tusen takk til dere som tar dere tid til å legge igjen en liten hilsen.
I dag har venner vært innom, og siden bloggen ble opprettet i februar 2009, har hele besøkt bloggen min.

Velkommen tilbake til mitt kreative hjørne!


20. desember 2010

LEFSER OG GOMBE

Da har jeg prøvd dette også - å bake Tjukklefse eller Bondelefse som det også kalles

Sleit litt til å begynne med med størrelsen på lefsa, fasongen og steketiden
Men det gjorde ikke noe - sa 5 åringen - for de rare lefsene kunne være smaksprøver
Disse smurte jeg med smør, kanel og melis

Dette er Gombe (fra Nordfjord) - eller Søst som det også kalles ....
Bruna sukker + melk som er kokt i mange timer, før jeg rører inn kulturmelk, egg, melgjevning og rosiner 
Så kokes det til det begynner å tykne - og DA er den ferdig!

Dette er til tynnlefser, men i år orka jeg ikke bake det.
Jeg bytta heller med mamma - lefser mot gombe - så har vi begge deler begge to

Nå er all bakst unnagjort, alle gaver kjøpt
- i morgen skal jeg bare kose meg og pynte med rødt rundt i huset

post signature

1 kommentar:

Related Posts with Thumbnails