Tusen takk til dere som tar dere tid til å legge igjen en liten hilsen.
I dag har venner vært innom, og siden bloggen ble opprettet i februar 2009, har hele besøkt bloggen min.

Velkommen tilbake til mitt kreative hjørne!


17. juli 2011

Oppskrift på hekla hårpynt

Sigyn spurte etter oppskrift på hårpynten i forrige innlegg
Den er heklet helt etter eget hode - men skal prøve å lage en oppskrift så godt jeg kan

Starter med å hekle 15 luftmasker (gjerne med dobbeltråd - og slik at jeg slipper å feste enden)
I den siste lm - hekler jeg 5,6 el 7 staver (kommer an på hvor bredt båndet skal være) 
Videre hekler jeg staver - ca 8 omganger
Så fortsetter jeg med fastmasker
(staver er mere elastisk enn fastmasker, mens fastmasker er penere enn staver - synes jeg)
På slutten av båndet, går jeg over til staver igjen - for så å gå over til luftmasker
Lengden varierer jeg etter hodet som skal bruke det
Båndet strekker seg litt i stavene - og knytingen bak kan reguleres litt

Blomster:
8 lm festes med en km sammen til en ring
Rundt ringen hekler jeg 18 fm
Neste omg består av 6 lm i bue som festes i tredje fm med en kjedemaske (6 buer)
Rundt hver bue hekler jeg 6 fm

Jeg er ikke så god på oppskriftslaging - hekler ofte bare etter et bilde, eller fantasien
Men håper likevel denne kan være til hjelp for noen

- Sidsel -

1 kommentar:

  1. Å, sånne hadde jeg en gang i tiden dilla på å lage! :D

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails