Tusen takk til dere som tar dere tid til å legge igjen en liten hilsen.
I dag har venner vært innom, og siden bloggen ble opprettet i februar 2009, har hele besøkt bloggen min.

Velkommen tilbake til mitt kreative hjørne!


25. august 2011

Alpelue med blomst

Den andre dagen på jobben, fant jeg et nytt strikkeprosjekt
Vi selger nemlig Leine merino ullgarn - og dette måtte prøves ut
Jeg fant mønster til en tunika/ vest til lillesøster -
men siden jeg ikke var sikker på garn/ pinnetykkelse og strikkefasthet,
ville jeg prøve noe mindre først

Jeg fulgte oppskriften til punkt og prikke, og alt gikk på skinner .....
Helt til jeg kom til tovinga
Første en runde i vaskemaskina på 40 grader og grønnsåpe
- så en runde til -
- så 1 runde på 60 grader -
og DA blei lua tova

Måtte pynte den litt opp med en rød hekla blomst

I følge "garnlappen" - egner garnet seg til farging, så det skal jeg prøve til neste strikkeprosjekt

Er det noen der ute som har erfaring med farging evt har  linker til andre sider?
Bør jeg farge garnet før jeg strikker, eller plagget etter det er ferdig?
Og; jeg vil helst bruke plantefarger - dvs farge med blader, lyng og andre ting jeg finner i naturen

Nå skal jeg kose meg med julegavestrikketøy nr 2

- Sidsel -

3 kommentarer:

  1. Skikkelig fin lue :)
    Spør Johanne Sofie om farging. Tror hun har god peiling. Husker hun drev med det i Jølster:)

    SvarSlett
  2. Hei Sidsel :) Så fin hua blei! Jammen er du driftig. Ønsker deg og dine god helg :) Klem fra Kristina

    SvarSlett
  3. Lua ble veldig fin tilslutt :-) Jeg farga garn da jeg gikk på lærerskolen, og da farga vi garnet FØR vi strikka av det. Vi farga med bjørk, og da ble garnet gult.

    Lykke til - klem Siv

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails