Tusen takk til dere som tar dere tid til å legge igjen en liten hilsen.
I dag har venner vært innom, og siden bloggen ble opprettet i februar 2009, har hele besøkt bloggen min.

Velkommen tilbake til mitt kreative hjørne!


21. august 2011

DIY - bokbind

Jeg har 5 skolebarn - og et 30-40 talls skolebøker og legge bokbind på
(+ at bokbindet blir utslitt og må byttes rundt juletider)

Så i år tenkte jeg å prøve ut hjemmesydd bokbind 
(Stofflageret tilsier at jeg kan sy flere klassesett ......)

Du kan faktisk slippe unna med 4 sømmer ......
Her har jeg brukt et litt tykt seilduksstoff jeg hadde liggende - men all slags stoff kan nok brukes
Jeg valgte imidlertid å sy "lommene" på vrangsiden + en søm oppe og nede etter at de var vrengt
(dvs 8 sømmer....)

 VIPS - to bøker til 6. klassingen - nesten like kjapt som vanlig papir-bokbind

Gutteversjonen syes av utslitte dongribukse-ben ......

Navn og fag kan skrives rett på stoffet med kulepenn
(det går jo bort i vask, så kanskje de kan brukes om igjen neste år????)

Så gjenstår det å se om dette er mere holdbart enn papirvarianten ...

- Sidsel -

9.klassingen kom ruslende utpå kvelden og spurte pent om han også kunne få sånt kult bokbind ......
.... dongri eller leopardstoff kunne gjerne brukes ....

16 kommentarer:

  1. Så utrolig stilig :) Blomsterstoffet var et skikkelig "gladstoff".Takk for en god ide,skal foreslå det for mine også :)

    SvarSlett
  2. Kjempefine!

    Kan jeg bruke et bilde og linke hit fra foreldremanuelen?
    Jeg er gjesteskribent..

    siwpeder@hotmail.com

    SvarSlett
  3. Takk for supert tips. Jeg har nok også tilstrekkelig stoff på lager til et helt klassesett.

    Er vel viktig å bruke et litt stivt stoff så det ikke sklir av?

    Heldigvis klarte vår tredjeklassing i år å legge på pairbokbind selv. Så slapp vi foreldre....synes det er noe herk. :-)

    SvarSlett
  4. Næ !! Så kult !!
    Dette må jeg teste på kokebøkene mine som jeg skal ha i tallerkenhylla mi :)

    Takk for inspirasjon.. og du...6 barn ??!! *bøyer meg i støvet*

    SvarSlett
  5. Havna på bloggen din via Foreldremanualen. Må garantert kikke litt meir rundt her *legger bloggen inn på leselista mi*

    Eg har forresten sydd bokbind av stretchmateriale i tillegg til slik du gjer det. Då kan dei passe til ulike bøker, og nokre av dei lar bokomsida skinne gjennom slik at det er lettare for barnet å finne rett bok.

    SvarSlett
  6. supert tips!

    Nå er jeg ferdig å legge på bind for i år, men det der skal jeg huske til en annen gang.

    SvarSlett
  7. Det er bra det blir flere av oss "gale damer" som syr i stedet for å tape. ;-)

    SvarSlett
  8. Veldig kult, den med Bambi på var veldig søt!

    SvarSlett
  9. Takk for godt tips! Nå har alle bøkene til minstejenta fått nye sydde trekk, og hun ble storfornøyd! Størstejenta på ungdomsskolen ville bare ha på ei bok. Heldigvis er det samme størrelse på bøkene i flere år, kanskje jeg slipper å måtte lage nye til neste år?
    Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er ofte lik størrelse på bøkene, så mine barn bruker sine om igjen i år

      Slett
  10. Selger du eller vet du kanskje om et nettbutikk som fører slikt?

    SvarSlett
    Svar
    1. jeg selger ikke. vet at notabene har en variant av disse ....

      Slett
  11. hei. hvordan har du sydd disse?

    SvarSlett
    Svar
    1. Du klipper stoffet 4 cm høyere enn oppslått bok, og ca 20 cm bredere. Du velger selv om du vil sy inn en smal kant ytterst på stoffet.
      Plasser den oppslåtte boka midt på stoffet, på rettsiden. Brett inn ca 8-10 cm på hver side, så boka passer inni, og nål sammen i overkant og nedkant av boka. Ta ut boka og sy en søm oppe og en søm nede etter nålemerkene. (Ca 2 cm inn på stoffet)
      Vreng stoffet, og tre det på boka...

      Slett

Related Posts with Thumbnails