Tusen takk til dere som tar dere tid til å legge igjen en liten hilsen.
I dag har venner vært innom, og siden bloggen ble opprettet i februar 2009, har hele besøkt bloggen min.

Velkommen tilbake til mitt kreative hjørne!


28. august 2011

Farging av garn

Nå har jeg prøvd detta også ...

Jeg tok ikke 4-trådsgarnet, men 2-trådsgarn - fra Leine Merino

5 liter vann, 1,5 dl eddik, noen spiseskjeer milo - kokes opp
Så hadde jeg i en halv boks blå kondittorfarge ....
.... før jeg la i 2 bunter med 50 gram garn

Den lille boksen i front - er konditorfarge, kjøpt på Jernia

.... så hadde jeg i en kvart boks rødt .....
Dette sto på "kok" med plata på 1 i ca en time (jeg rørte rundt av og til)
Så tok jeg garnet opp, og dyppa det i varmt vann (ca 60 grader) med 500 gram salt i

Deretter putta jeg garnet i vaskeposer, og vaska det i vaskemaskina på 40 grader

Nå har det hengt til tørk - og ser flott og lilla ut

Eneste endring til neste gang - er at jeg skal knyte opp tråden hvor "hespa" er buntet sammen
DER tok nemlig garnet til seg lite farge

Dette tror jeg skal bli votter, som skal toves - og gies bort til jul .....

Hilsen SIDSEL som har slappa av på hytta i helga, med nytt strikketøy ....

1 kommentar:

Related Posts with Thumbnails