Tusen takk til dere som tar dere tid til å legge igjen en liten hilsen.
I dag har venner vært innom, og siden bloggen ble opprettet i februar 2009, har hele besøkt bloggen min.

Velkommen tilbake til mitt kreative hjørne!


6. februar 2012

Oppskrift på kanelknuter

Her kommer oppskriften på kanelknuter -
som også ble etterspurt etter lørdagens bakeinnlegg
Jeg har prøvd å forklare fremgangsmåten - 
men se gjerne denne you tube- videoen så skjønner du det HELT sikkert ....


Passe stor deig - 40-50 knuter

250 g smelta smør
12 dl melk (eller halvt om halvt med vann)
100 g gjær
1/2 ts salt
1 dl sukker (husk at det er sukker i fyllet også) 
2 ts kardemomme
3 l hvetemel

FYLL
ca 300 g smør røres mykt, tilsett så mye sukker og kanel som du ønsker

Deigen forheves, før den deles i 4 deler
Kjevle ut hver del til et rektangel
Smørr kanel, sukker og smør blandingen på halve rektangelet
Brett andre halvdel over
Skjær lange strimler av deigen
Strimlen løftes opp, tvinnes, for så å snurres rundt to fingre
Enden puttes ned i midten, hvor fingrene var
VIPS, en knute. 
Ikke alle var like fine på bakebrettet, men de ble bedre av litt etterhev og steiking

Stekes på ca 12 minutter ved 200 grader


Ungene fikk spise så mange de ville, og enda fikk jeg putta noen i fryseren
Kjekt å ha med slike når vi skal ut på skitur ......

Nå er det strikketid - og jeg er enda ikke ferdig med noen av mine mange prosjekter

- Sidsel -



1 kommentar:

Related Posts with Thumbnails