Tusen takk til dere som tar dere tid til å legge igjen en liten hilsen.
I dag har venner vært innom, og siden bloggen ble opprettet i februar 2009, har hele besøkt bloggen min.

Velkommen tilbake til mitt kreative hjørne!


19. september 2012

Hjemmelaga eplemos

Hver høst jeg lager jeg eplemos
Jeg kan hente så mye epler jeg vil i mamma og pappas store hage

Eplene deles i 2 eller 4 og dampes i litt vann 


Disse eplene var så myke, at de trengte ikke mange minuttene på plata


I mellomtiden monterer jeg moseapparatet på kjøkkenmaskina -
og så er det bare å sette i gang
Mosen kommer ut ett sted og "skrotet" et annet
"Skrotet" kjører jeg to ganger gjennom moseapparatet, for å få mest mulig ut av det


Mosen kokes opp og smakes til med sukker
Ca 800g sukker på 10 kg mos - siden disse eplene var litt sure
Lillesøster kunne ikke vente -
så her spises det brødskiver med varm eplemos til kveldsmat


10 kilo eplemos ble putta i fryseren -
deilig å kunne ta opp utover vinteren

Nyter akkurat nå en kopp kaffe -
og en grovbrødskive med brunost og eplemos på toppen ...... mmm .....
(før jeg skal ut og skure hagemøblene, og rydde dem inn)

- Sidsel -


3 kommentarer:

  1. Du er bare et unikum, akkurat som din mor holdt på.

    SvarSlett
  2. Merkelig at vi er i slekt.... Jeg arvet ikke disse genene... :P Flink ja :)

    SvarSlett
    Svar
    1. de kom etter jeg ble gift, fikk mann og barn og eget hus .....

      Slett

Related Posts with Thumbnails