Tusen takk til dere som tar dere tid til å legge igjen en liten hilsen.
I dag har venner vært innom, og siden bloggen ble opprettet i februar 2009, har hele besøkt bloggen min.

Velkommen tilbake til mitt kreative hjørne!


23. september 2012

Strikka babyteppe med heklekant

I dag fikk jeg gjort ferdig et baby-teppe
Om du lyst å strikke et slikt du også, får du oppskriften her
Dette er strikket av Leine Merino 1 trådsgarn - men du kan også bruke et tynt babygarn


Dette er strikket på pinne nr 4,5 - men kunne godt vært strikket på tykkere pinner
 Jeg begynte med 3 masker - og startet hver pinne med å øke (et kast)
Når jeg hadde 200 masker på pinnen, startet fellinga 
2m sammen på begynnelsen på hver pinne


Til sist hekla jeg en kant rundt teppet
  1. rad: (1 lm + 1 st) rundt hele teppet. Hjørne: 2 st + 2 lm + 2 st
  2. rad: (1 lm + 1 st i lm på forrige rad) rundt hele teppet. Hjørne: (3 st + 2 lm + 3 st) i samme lm
  3. rad: 2 st i hver lm rundt hele teppet. Hjørne: (4 st + 2 lm + 4 st) i samme lm
  4. rad: (1 fm + 4 lm, hopp over 4 st)rundt hele teppet. Hjørne: (1 fm + 4 lm + 1 fm) i samme lm
  5. rad: (1 fm, 1 st, 1 dbst, 1 st, 1 fm) om hver lm-bue
Med heklekanten, ble teppet ca 80 x 80 cm

Etter at trådene var festa, ble teppet skylt opp i Milo
Dette gjør at tråden "sveller litt" - og teppet tettere og mykere

Nå er jeg klar for tommel-strikking på to votter
- og i morgen skal jeg begynne på nytt strikketøy - JIPPI

- Sidsel -

4 kommentarer:

  1. Åh, for et nydelig teppe. Ble veldig fristende å lage ett selv :-)

    SvarSlett
  2. Dette ble et kjempefint teppe! Den heklekanten gjorde utrolig mye :)

    SvarSlett
  3. Kjempefint, Sidsel. Minnet litt om det deilige sjalet jeg fikk fra deg. Måtte ta det i bruk nå i kveld. Høsten er kommet :)

    SvarSlett
  4. Må si at dette var en veldig enkel kant å hekle for en nybegynner :D

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails