Tusen takk til dere som tar dere tid til å legge igjen en liten hilsen.
I dag har venner vært innom, og siden bloggen ble opprettet i februar 2009, har hele besøkt bloggen min.

Velkommen tilbake til mitt kreative hjørne!


19. oktober 2012

Oppskrift på tova votter

Det er flere som har spurt etter oppskrift på tova votter, 
- og her kommer min variant


Jeg strikker helst i Finull- garn fra Rauma 
- men du kan også bruke annet tynt ull garn med strikkefasthet 26 m på 10 cm

Jeg bruker pinne 3 - da tover ikke vottene så mye
Det er jo litt ok når det er små fingre som skal bruke dem

Jeg har oftest hendene som skal bruke vottene i nærheten 
- så her prøves det endel underveis


Jeg legger opp 34m (opp til 4 år) - 36m (6-10 år) - 40 m (12 år - dame)
Jeg strikker ca 5 cm +/- før jeg øker til tommel
Jeg øker en maske på hver side av en "tommelmaske" - på annenhver omgang (4-5 eller 6 ganger)
Nå setter jeg tommelmaskene på en sikkerhetsnål (9-11 eller 13 masker)
Bak disse legger jeg opp 3 eller 4 masker
Nå strikker jeg votten så lang at den dekker hånden på brukeren (den krymper litt i tovinga)
Her starter fellingen, strikk 3 masker, 2 sammen - gjenta rundt hele votten
Strikk 2 omganger uten felling
Strikk 2 masker, 2 sammen - gjentas rundt hele votten
Strikk 2 omganger uten felling
Strikk 1 maske, 2 sammen - gjentas rundt hele votten
2 omganger uten felling
Strikk 2 sammen rundt hele votten
Trekk tråden gjennom maskene til avslutning

TOMMEL:
Sett maskene fra sikkerhetsnåla på en pinne
Strikk opp en maske i hver side + så mange du felte bak votten (totalt 14 - 19 masker...)
Strikk tommelen så den dekker tommelen på brukeren
Felling: strikk 1 m, 2 sammen - hele omgangen
Strikk en omgang uten felling
Strikk 2 sammen hele omgangen
Trekk tråden gjennom maskene



Jeg tover med grønnsåpe på 40 grader i vaskemaskina
Dersom du vil ha vottene mere tova, kjører du dem bare en gang til
Vask gjerne en dongeribukse samtidig

Jeg er elendig på oppskriftskriving, SÅ bare spør om dere lurer på noe .....

Fin fredag til dere alle ...... med eller uten strikketøy

- Sidsel -

2 kommentarer:

  1. Hmmmm... disse må nok prøves ut :-) TAkk for at du deler oppskrift :-)

    SvarSlett
  2. Takk! Nå skal jeg glede min datter med nye votter.

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails