Tusen takk til dere som tar dere tid til å legge igjen en liten hilsen.
I dag har venner vært innom, og siden bloggen ble opprettet i februar 2009, har hele besøkt bloggen min.

Velkommen tilbake til mitt kreative hjørne!


8. desember 2012

Sidsels nisselue-oppskrift

Ungene mine går gjerne med nisselue i desember
Det blir jo litt kaldt med disse tynne, kjøpte luene - derfor har jeg strikka noen hvert år de siste årene


I år var den minste nissejenta si lue for lita - 
og den minste nissegutten ville ha rød nisselue istedet for blå ......

Denne oppskriften er min egen - og derfor kan jeg dele den her med dere

Nisselue str: 4 (8) 12 år
Pt5 Sport; strikkefasthet 24m på 10 cm - 50g til den minste lua og 100g til de større

  • Legg opp 84 (96) 110 masker på pinne 3 og strikk 1 rett og 1 vrang i 15 omg
  • Bytt til pinne nr 3,5 og strikk 15 (18) 20 omg rett
  • Nå begynner fellingen på hver side av to midtmasker (midt bak)
  • Strikk 2m sammen (strikk i bak-kant av maskene), 2m rett, 2m sammen - fortsett uten mer felling ut omgangen
  • En omg uten felling
  • Fortsett å felle to masker annenhver omg til du har 6 masker igjen
  • Disse maskene trekker du tråden igjennom - og fester den
  • Lag en dusk og fest i toppen

Har prøvd meg på flere typer felling og funnet ut at denne fungerer best 
Lua sitter godt på hodet, og den henger fint ned bak


Nå sitter jeg med årets siste nisselue på pinnene (håper jeg)

Ha en fin lørdagskveld

- Sidsel -

2 kommentarer:

  1. Så fine nisseluer :D
    Strikka blånisselue til lilleøster i fjor og den er fortsatt en slager her :D

    Ha en fin 2.søndag i advent, nærmer seg jul med stormskritt nå!

    Klem Jatte☃

    SvarSlett
  2. Så flotte luer! Takk for kommentar; jeg følger deg gjerne videre, for her var det mange flott prosjekter og oppskrifter!
    Nyt dagene videre, klem fra mæ;)

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails