Tusen takk til dere som tar dere tid til å legge igjen en liten hilsen.
I dag har venner vært innom, og siden bloggen ble opprettet i februar 2009, har hele besøkt bloggen min.

Velkommen tilbake til mitt kreative hjørne!


12. februar 2014

OL-lue kopi

Her kommer min oppskrift på OL-luen
Værsågod - bare bruk denne .....


Jeg har heklet av Raumas Baby panda, dobbeltgarn på p 4 
Jeg brukte 100 g blå og 50 g rød

Legg opp 6 lm, og fest de sammen i en ring
Hekle 11 fm i ringen
Hekle 1 hst i den første fm, så 2 hst i hver av de neste fm = 21 m
Hst i de 2 første m, så 2 hst i den neste m – fortsett slik rundt = 28 m
Hst i de 3 første m, så 2 hst i den neste m – fortsett rundt = 35 m
Hst i de 4 første m, så 2 hst i den neste m – forstsett rundt = 42 m
Fortsett slik til du har 10 m mellom økingene = 84 m (evt 70 - 77 m på barnelue)
Hekle så ca 20 omg uten økinger (resten av nøstet)
Bytt til rødt, og hekle to omganger
På den første omgangen må du stikke heklekroken langt ned i den blå raden, for å få «taggekanten»

Det skal sies at jeg også bestilte mønster fra Mauds garn - hurtiglevering på mail (30 minutt)
Da var jeg allerede godt avgårde i mitt eget mønster 
- men greit å se at jeg faktisk var på "rett vei"

Ha en fin hekle og strikkekveld der ute .....

- Sidsel -

5 kommentarer:

  1. Så snill du er som deler mønster! Denne lua er jo blitt kjempepopulær og blir nok å se på mange hoder resten av vinteren. Nå ble jeg frista til å legge alt annet til side..... Linker hvis jeg får til ei lue som jeg viser på bloggen.

    Ha en strålende dag! Her har det snødd igjen i natt. God trim å måke snø, men dyrt med all brøytinga. Vi har nok passert meteren.

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  2. Så fin lue:) ser at det tar helt av med denne lua! Tenkte jeg skulle prøvd å pjone en, som de sier originalen er, men finner ingen oppskrift. Kjekt at du deler denne, kanskje jeg må prøve;)

    SvarSlett
    Svar
    1. "noen" sa den var pjonet, men pjoning ser IKKE slik ut ..... google pjoning og sammenlign med en OL lue ......

      Slett
  3. Den ble veldig fin :) Tenkte jeg skulle prøve meg på en sånn, men her er det helt tomt for garn i de fargene... -de er visst blitt veldig populær etter at OL startet ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. bare finn ett annet garn i samme farge - gjerne tykkere, så slipper du dobbelt garn :-)

      Slett

Related Posts with Thumbnails